ASO

Hoe haal je het meest uit je Apple Search Ads campagnes?

apple search ads optimalisatie

Je iOS-app is ready en gelanceerd, nu moet de app nog gevonden worden. Met Apple Search Ads campagnes kun je zorgen dat jouw app bovenaan de zoekresultaten komt te staan in de Apple App Store. Maar hoe optimaliseer je deze campagnes en wat is het juiste stappenplan hiervoor?
In deze blogpost kijken we samen naar optimalisatie, welke factoren belangrijk zijn en hoe je potentiële gebruikers kunt heractiveren.

Direct weten hoe goed jouw app vindbaar is? Bekijk de score in onze ASO-tool!

Campagne structuur

Wanneer je campagnes aanmaakt, is het best practice om het overzichtelijk te maken. Dit kun je doen door benamingen eenvoudig te houden.
Een voorbeeld van een campagne naam waar je makkelijk op kan filteren is bijvoorbeeld:
NL - Discovery - Coffee Digital.

Elke campagne soort biedt andere mogelijkheden als het gaat om bereik, waar je deze voor gebruikt en wat voor data het oplevert. Laten we kijken naar de volgende 4 campagne soorten:

Brand campagnes: Deze campagnes zijn gericht op jouw merk naam, dit moet er voor zorgen dat je de hoogste plaats pakt op zoekwoorden met jouw merknaam erin. Zoekwoorden in deze campagne zijn dan ook allemaal gerelateerd aan jouw merknaam.

Generic campagnes: Een campagne die gericht is op de functionaliteiten van jouw app en categorie. Voor een online kranten app zou dit bijvoorbeeld "digitale krant" kunnen zijn.

Competitor campagnes: Er zullen altijd concurrenten zijn met een vergelijkbare app. Het is dus belangrijk dat wanneer mensen op de merknaam van concurrenten zoeken jij ook in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Zo geef je de gebruiker meer keuze, aan jou om ze over te halen.

Discovery campagnes: Een belangrijke campagne omdat het er voor gaat zorgen dat je nieuwe potentiële gebruikers aantrekt. Dit is dan ook gericht op een bredere doelgroep. Het mooie van deze campagne is dat het gaat zorgen voor nieuwe zoekwoorden door het gebruiken van broad match zoekwoorden. We duiken hier later dieper op in.

Zoekwoorden

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is cruciaal als het gaat om het bereiken van de juiste mensen. We kunnen zoekwoorden splitsen in drie categorieën.

Broad match zoekwoorden: Deze zorgen ervoor dat mensen die zoeken op gerelateerde zoekwoorden je advertentie zien. Dit betekent dat je potentiële gebruikers zal aantrekken, maar ook mensen die op zoek zijn naar iets anders. Het is dus belangrijk dat je onrelevante zoekwoorden verzameld en uitsluit.

Exact match zoekwoorden: De naam zegt het al, dit zijn zoekwoorden waar je advertentie op getoond wordt, zolang de gebruiker op het exact ingestelde zoekwoord zoekt. Deze zoekwoorden gebruik je dan ook om een specifieke doelgroep te bereiken.

Search Match: Apple Search Ads geeft de optie om Search Match te gebruiken. Search Match gebruikt metadata van jouw App Store product page en verbind je advertentie met relevante zoek-queries in de App Store. Dit is vooral handig als je wilt adverteren in landen waarvan je de taal niet kent. Search Match zorgt zelf voor de juiste vertalingen.

apple search ads campagne optimalisatie
Overzicht type zoekwoorden per campagne soort


Zoals eerder besproken kunnen we ook zoekwoorden uitsluiten (negatieve zoekwoorden). Hiermee filter je de zoekwoorden uit die onrelevant blijken te zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld zoekwoorden gerelateerd aan concurrenten zijn waarmee je niet wilt concurreren.

Bieden & Budget

In Apple Search Ads kun je kosten per conversie limiteren, zodat je zelf kunt bepalen hoeveel je maximaal voor een conversie wilt betalen. Stel dit niet te laag in, zo voorkom je dat het aantal impressies niet gehinderd wordt. Kijk eerst wat het beste werkt voor jou en pas later het budget aan. Op deze manier voorkom je overbodige kosten.

Je hebt ook de optie om het budget voor zoekwoorden in bulk aan te passen. Zo kun je bijvoorbeeld goed presterende zoekwoorden uit je discovery campagnes testen met een hoger budget, en zo zien wat de impact is.

Belangrijk om te weten is dat je maandelijkse budget gebaseerd is op het dagelijkse budget. Zo zorgt Apple ervoor dat je nooit meer uitgeeft dan je dagelijkse budget keer 30.4 (gemiddelde dagen in een maand).

apple search ads bieden & budget

Campagne analyse

Zoals eerder gezegd in deze blogpost hebben campagnes vaak tijd nodig om de juiste (nuttige) data te kunnen verzamelen. Hou je campagnes dus in de gaten met de nodige analytics tools en twijfel niet om hier en daar dingen aan te passen. Budgetten en biedingen kun je ook op elk moment aanpassen. Hieronder een handig overzicht van analytics tool die je kunnen helpen:

  • Apptweak: Perfect als het gaat om concurrentie en zoekwoorden onderzoek.
  • Google Analytics: De tool om een diepere duik te nemen in de data.

Bovenstaande tools kunnen je een steuntje in de rug geven met het maken van data gedreven beslissingen.

Conclusie

Een combinatie van optimalisatie op elk vlak kan zorgen voor een succesvolle Search Ads campagne. Je concurreert met vele andere en per categorie en land zijn de benchmarks weer anders. Dus wat is nu een goede CPI, CR of TTR?

  • Het gemiddelde conversie ratio voor alle categorieën in de App Store ligt rond de 30%.
  • Het download percentage ligt gemiddeld rond de 3.9%.
  • De navigatie categorie heeft het hoogste conversie percentage (104,5%). Daarentegen scoren game apps het laagst (2.3%).

Zie ook onze blogpost over de rankingsfactoren die Apple aanhoudt. Dit kan inzicht geven over hoe je ook organische groei kan realiseren.

Sparren over hoe je jouw app het beste kan laten groeien? Neem vrijblijvend contact op.

Gerelateerde blogs