Wat is App Store Optimalisatie?
App Store Optimization (ASO) is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid van apps in de app stores en het verhogen van de conversieratio's van apps. Als we over ASO praten hebben we het voornamelijk over de meest populaire App Store van Apple (iOS) en de Google Play Store (Android).
ASO kan je vergelijken met Search Engine Optimalisation (SEO). Het gaat hier dan ook op de organische vindbaarheid. In plaats van de zoekmachines (Google etc) optimaliseren we de weergaves in de App Stores. Ervoor zorgen dat je goed zichtbaar bent in de App Stores is een ding, bij ASO focussen we onze ook op de CTR (doorklikpercentage) van de weergaves. Want meer bezoekers is leuk, meer gebruikers is beter!
60% van de apps in de App Stores wordt nooit gedownload. De dagen van instant succes zijn dus voorbij.
Waarom is App Store Optimalisatie belangrijk voor jouw app?
Volgens onderzoek van Statista gaat er maar liefst €440 miljard om in de 6 miljoen apps die online staan. 5 jaar geleden was dit nog ‘maar’ 100 miljard. Dit betekend dat er veel potentie in de markt zit, maar ook dat het een hele uitdaging is om zichtbaar te zijn in de Stores. App store optimalisatie maximaliseert de zichtbaarheid in alle beschikbare plaatsingen in de app stores, verbetert de aantrekkingskracht voor de gebruikers en helpt bij het omzetten van views in downloads.
Wat optimaliseer je in de App Store?
Apple en Google zijn de grootste spelers in de wereld van apps. De unieke pagina waar je app in weergeven wordt staat in de Google Play Store bekend als Store Listing (Winkelvermelding). In de Apple App Store praten we over een Product Page (Productpagina). Beide stores ranken de apps op verschillende manieren. Hieronder hebben we voor jou een handig overzicht gemaakt met de belangrijkste rankingfactoreren.
Hoe kan ik App Store Optimalisatie inzetten?
Als mensen zoeken in de App Store zijn ze op zoek naar een specifieke app. Maar liefst 70% van de mobiele gebruikers gebruikt de zoekfunctie in Stores om een nieuwe app te vinden. 65% van alle downloads gebeurt direct na een zoektocht, dus je kan voorstellen dat ASO een belangrijk deel is van je app marketing strategie.
Sterker nog, de positie in de zoekresultaten gaat hand in hand met de hoeveelheid downloads. Hoe hoger de app in de zoekresultaten, hoe meer zichtbaarheid deze krijgt. Net zoals in de Google zoekmachine kijkt grotendeels alleen naar de eerste zoekresultaten. Daarom is het bereiken van een toppositie cruciaal voor het succes van jouw app.
AB testen
Indien alle basis-elementen zoals titel, omschrijving en previews helemaal op orde zijn, is het verstandig om structureel te experimenteren. Binnen Google is het mogelijk om bijna alle ranking-factoren te AB testen. Dit betekent dat de ene helft van de App Store bezoekers de ene variant te zien krijgt de andere helft gewoon de standaard app vermelding. Zo kan je testen welke tone-of-voice het beste werkt bij jouw app.
Binnen de Apple App Store is nog beperkt wat je kan/mag testen. Op dit moment (Q4 2022) kan je alleen nog de App Icon en Previews testen. Het is nog mogelijk om tekst te AB testen.
Wil je zelf een AB-test aanmaken? Check dan onze How to: AB-testen voor mobiele apps.
Wil jij (organisch) groeien? Let us help
Zoals je al leest is App Store Optimalisatie een new kid on the block en is deze niche continue in beweging. Onze gecertificeerde App Marketing specialisten adviseren graag over jouw Shop Listing en Product Page. Boek direct een adviesgesprek in of kom gezellig langs op ons kantoor in Utrecht.