App Marketing

Apple introduceert third party app stores

apple search ads optimalisatie

Apple laat third party app stores toe en een nieuw betalingsbeleid in de EU vanaf maart 2024

Apple kondigt een aantal grote wijzigingen aan, de grootste sinds de lancering van de App Store in 2008. In reactie op de nieuwe Digital Markets Act (DMA) van de EU, presenteerde Apple plannen voor iOS in de Europese Unie, die in maart van start gaan.

Third party app stores (side-loading) betreden het toneel

Met de iOS 17.4-update wordt de exclusiviteit van de Apple App Store doorbroken. Voor het eerst mogen third party app stores op iOS verschijnen, waardoor gebruikers alternatieve app marktplaatsen kunnen verkennen. iOS apps die via alternatieve app stores worden aangeboden, moeten echter wel een notariële procedure ondergaan die vergelijkbaar is met die voor Mac apps. Dit proces omvat controles op nauwkeurigheid, functionaliteit, veiligheid, beveiliging en privacy. Het doel hiervan is om gebruikers te beschermen tegen virussen, malware en fraude. Het notarieel systeem biedt basisbescherming en hoewel het niet kan "tippen" aan het strenge beoordelingsproces van de App Store, wil Apple gebruikers alsnog in één oogopslag informatie bieden. Zo kunnen ze een weloverwogen beslissing maken over app installaties vanuit de alternatieve app stores.

Van 30% commissie naar 20%

Ontwikkelaars krijgen nieuwe keuzemogelijkheden met betrekking tot betalingsservices. Ze kunnen gebruik maken van Apple's betalingsservices, of kiezen voor integratie van een third party (zoals Mollie) zonder extra kosten aan Apple. Als de ontwikkelaar wil vasthouden aan het bestaande in-app betalingssysteem van Apple, wordt er 3% extra verwerkingskosten in rekening gebracht.


Voor ontwikkelaars in de EU biedt Apple flexibele commissie-opties. Apps gedistribueerd via een third party app store, die ook een third party betalingssysteem gebruiken, hoeven Apple geen commissie te betalen voor in-app aankopen. Voor apps in de Apple App Store die een alternatief betalingssysteem gebruiken, wordt de commissie 17% op digitale goederen en diensten, met een verdere verlaging naar 10% voor in aanmerking komende apps.


Weten hoeveel de kosten voor jou app zijn vanaf maart? Gebruik deze handige tool!

De wijzigingen qua betalingen In het kort:

  1. Verlaagde commissie: iOS-apps in de App Store zullen een verlaagde commissie betalen. Voor de overgrote meerderheid van ontwikkelaars en abonnementen na het eerste jaar bedraagt de commissie 10 procent. Voor transacties met digitale goederen en diensten is de commissie 17 procent.
  2. Verwerkingskosten voor betalingen: iOS-apps in de App Store hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van de betalingsverwerkingsdienst van de App Store tegen een extra toeslag van 3%. Ontwikkelaars kunnen ook een betalingsdienstaanbieder binnen hun app gebruiken of gebruikers naar hun website verwijzen voor betalingsverwerking, zonder extra kosten voor Apple.
  3. Core Technology Fee - iOS apps die aangeboden worden vanuit de App Store en/of een alternatieve app marktplaats betalen €0,50 voor elke eerste jaarlijkse installatie per jaar boven een drempel van 1 miljoen.

Alternatieve browsers & NFC

Naast het openstellen voor alternatieve app stores, introduceert Apple ook andere grote veranderingen in het iOS-ecosysteem voor de EU. Alternatieve browsers naast WebKit worden toegestaan, en gebruikers kunnen kiezen uit verschillende browsers bij het openen van Safari op iOS 17.4. Wereldwijde gamestreamingdiensten worden ook verwelkomd in de App Store, en ontwikkelaars in de Europese Economische Ruimte kunnen binnenkort NFC-betalingen aanbieden in hun apps.

Wat betekent dit voor app eigenaren en app marketing?

De recente aankondigingen zullen zowel voor jou als app eigenaar als voor app marketing veranderingen met zich meebrengen. In het bijzonder zullen app eigenaren met abonnementen nu in het eerste jaar in plaats van 30%, slechts 20% commissie betalen, gevolgd door een verdere verlaging naar 13% in de daaropvolgende jaren.

De introductie van third party app stores en betalingsflexibiliteit biedt ontwikkelaars nieuwe distributiekanalen en concurrentiemogelijkheden. Gebruikers profiteren van een breder aanbod aan apps, wat de concurrentie tussen apps vergroot.

Deze aankondiging betekent ook een verschuiving in het landschap van app marketing. Met de opkomst van nieuwe app stores komen nieuwe ASO rankingfactoren om de hoek kijken. Meer informatie hierover volgt later; we houden je op de hoogte!

Een spannende stap na de DMA

Het is een spannende stap vooruit na de aanneming van de De Digital Markets Act (DMA) in 2022, waarmee de EU streeft de concurrentiebeperkende praktijken van grote techbedrijven aan te pakken. De DMA verplicht toegang tot apps en winkels van derden, het verwijderen van standaard apps en verbiedt vriendjespolitiek in app stores. De aanpassingen van Apple, inclusief de nieuwe commissiepercentages, worden kritisch bekeken door critici zoals Spotify en Epic Games, die de "Apple Tax" aanvechten. De impact op de voorkeuren van gebruikers voor alternatieve app stores en betalingen in de EU blijft onzeker.

Meer weten? Lees het volledige artikel van Apple.

Gerelateerde blogs