Tijdens de jaarlijkse I/O-ontwikkelaarsconferentie van januari heeft Google een aantal grote veranderingen en nieuwe productfuncties voor Android ontwikkelaars en marketeers aangekondigd. In deze blogreeks beschrijven we de meest recente upgrades en verbeteringen in Google Play. Dit eerste blog van de reeks gaat over de aanpasbare winkelvermeldingen en de impact op App Store Optimization (ASO).
Tools voor betrokkenheid en promotie
Een paar belangrijke aankondigingen waren gericht op nieuwe tools en functies voor marketeers die invloed hebben op App Store Optimalisatie (ASO). Deze updates zijn bedoeld om de conversie en betrokkenheid van gebruikers te verbeteren door aangepaste winkelvermeldingen, promotie-inhoud en Google Play-facturering aan te bieden.
Aanpasbare winkelvermeldingen
Toen aanpasbare winkelvermeldingen voor het eerst werden geïntroduceerd in maart 2019, konden ze alleen gesegmenteerd worden op land-/regio- of gedownloade versie. Deze instellingen maakten aanpasbare winkelvermeldingen vrij beperkt en app-marketeers waren daarom vaak op zoek naar betere mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken.
Google heeft dit systeem nu verbeterd wat App Marketeers de mogelijkheid geeft om aangepaste URL's te maken voor al hun winkelvermeldingen. Ook heeft Google het aantal aanpasbare winkelvermeldingen per app verhoogt van 5 naar 50. Hierdoor kan elke vermelding worden gelokaliseerd in meerdere talen, met de mogelijkheid om verschillende screenshots en promotievideo's weer te geven. Het is nu mogelijk om het app-pictogram, de titel en de beschrijvingen te wijzigen. Hiermee heeft Google de lat hoger gelegd in vergelijking met Apple's aanpasbare winkelvermeldingen waarbij je enkel de App Store Previews en korte promotietekst kan aanpassen.
Bekijk hieronder de uitleg video over de nieuwe aanpasbare winkelvermeldingen.
Impact op App Store Optimalisatie
Deze upgrade betekent dat een verfijnde segmentatie nu mogelijk is bij App Store Optimalisatie. App marketeers beschikken nu namelijk over alle nodige middelen om af te wijken van de oude "één pagina voor alles" aanpak. In plaats daarvan kan er nu gekeken worden welke segmentatie methoden gebruikt moeten worden en hoe de winkelvermeldingen aangepast moeten worden om de prestaties te verhogen.
Hulp nodig?
Wij zijn op de hoogte van het laatste nieuws en de trends in deze niche. Onze App Marketing specialisten adviseren je graag over jouw winkelvermeldingen. Plan een adviesgesprek in of kom langs op ons kantoor in Utrecht.