App Marketing

App monetisatie: Paywalls, abonnementen, proefperiodes

apple search ads optimalisatie

Best practices als het gaat om app monetisatie

In deze blogpost gaan we kijken naar de beste manieren om je app te monetariseren. We bespreken verschillende onderwerpen. Zo kijken we naar het optimale ontwerp voor de paywall-landingspagina. Daarnaast bespreken we hoe je waarde kunt bieden aan gebruikers via abonnementen. Ook gaan we in op de vraag waarom gratis proefperiodes zo effectief zijn.

Hoe ontwerp je de beste paywall landingspage

Design, woordkeuze en visuals zijn essentieel voor het inspelen op de emoties van de gebruiker. Social proof, zoals reviews en aantal volgers, vergroot de geloofwaardigheid en vertrouwen in de app of merk. Terwijl duidelijke taal en storytelling ervoor zorgt dat de gebruiker meer betrokken is bij het keuzeproces. Ook het vereenvoudigen van de te maken keuzes is van belang, probeer te voorkomen dat iemand overweldigd raakt. Het strategisch ontwerpen en plaatsen van call-to-action (CTA) knoppen heeft impact op conversie.

Paywalls blog post Coffee Digital
BabyManager maakt gebruik van reviews op hun paywall landingspage

Om urgentie te creëren kun je tactieken gebruiken zoals aanbiedingen voor beperkte tijd, dit wekt 'Fear of missing out' (FOMO) op en stimuleert snellere beslissingen. Personalisatie en relevantie verbeteren de effectiviteit van landingspagina's verder door de inhoud af te stemmen op de behoeften van de gebruiker. Duidelijke communicatie en voortdurende optimalisatie is essentieel om de betrokkenheid van gebruikers te behouden en conversies te verhogen.

Waarde brengen naar de gebruiker met subscripties

Hoe haal je iemand over om een abonnement af te sluiten op jouw app? Het goed uitleggen van de waarde van betaalde features is hierin belangrijk. Wees vooral transparant over de prijs en wat de betaalde features zijn. Gebruikers willen niet verrast worden met verborgen kosten.

Een duidelijk overzicht van de premium features zoals die van CamperContact helpt hierbij.

Feature overview blogpost Coffee Digital
CamperContact PRO+ feature overzicht


Het is een best practice om verschillende abonnementsopties aan te bieden, zodat gebruikers makkelijker een keuze kunnen maken die bij hen past. Maandelijkse abonnementen hebben een gemiddelde churn-rate van 4%, terwijl dit voor jaarlijkse abonnementen tussen de 5-7% ligt. Afhankelijk van het aantal gebruikers dat een abonnement afsluit, kan een jaarlijks abonnement uiteindelijk meer waarde opleveren.

Daarom is het verstandig om ook een jaarabonnement met korting aan te bieden. Hiermee maak je de langetermijnoptie aantrekkelijker en verminder je de kans op opzeggingen.

Trials

Voor veel mensen geldt dat ze iets willen proberen voordat ze ervoor willen betalen. Om deze rede zijn gratis proefperiodes de manier om iemand te overtuigen van jouw product. Zo hebben apps met een proefperiode van 4 dagen een conversieratio van 45%. Aan de hand van hoe complex de functionaliteiten van jouw app zijn kun je langere of kortere proefperiodes aanbieden.

Onderzoek van RevenueCat "Proefperiode conversieratio per duratie"

Conclusie

Het succesvol monetariseren van je app draait dus om een combinatie van zorgvuldig ontwerp en strategie als het gaat om abonnementen en proefperiodes. Met als doel om zoveel betaalde gebruikers te krijgen en te behouden. Met nieuwe features zoals die van Apple; "win-back offers", kun je churned gebruikers terugwinnen. Lees hier meer over in onze blogpost over deze feature.

Daarnaast is het blijven analyseren van de data en uitvoeren van iteratie door middel van bijvoorbeeld A/B tests is cruciaal. Zo blijf je leren over wat het beste werk voor jouw app als het gaat om paywalls, abonnementen en trials.

Een duidelijke strategie nodig voor het monetiseren van jouw app? Neem contact op.

Gerelateerde blogs