App Marketing

Hoe haal je het meeste uit App Store Connect?

apple search ads optimalisatie

Wat is App Store Connect?

App Store Connect is niet alleen om een nieuwe build te uploaden, maar je kan er nog veel meer zoals het vormgeven van jouw app’s Store Listing, het publiceren van verschillende soorten campagnes en promoties en het analyseren van app performance analytics. Hier kunnen developers ook nieuwe releases van de app publiceren. Ben je Apple developer en wil je meer weten over App Store Connect? Lees dan het blog van ons broederbedrijf Coffee IT over hoe je een developer account aanmaakt.

App Store Connect voor Marketing

Store listing en ASO

App Store Optimization (ASO) is cruciaal voor de groei van je app en in App Store Connect kan je de app’s beschrijvingen, titles, keywords en screenshots toevoegen en ook tweaken om meer uit je store listing te halen. Lees hier hoe je het best je ASO verbetert en we leggen meteen uit welke regels hiervoor gelden in App Store Connect.  

In-app Events

Één van de promotie mogelijkheden in App Store Connect zijn In-app Events. Als potentiële gebruikers jouw app of soortgelijke mobiele apps zoeken, dan wordt jouw app met een In-app Event groter uitgelicht in de zoekresultaten van de App Store. De In-app Events worden meestal gebruikt voor nieuwe features of seizoensgebonden content, zodat jouw app meer opvalt en dus ook meer downloads krijgt. Met In-app Events kan je ook deep links gebruiken om gebruikers naar specifieke pagina’s in je app te leiden.

Custom product pages

Iedereen die jouw app zoekt in de App Store komt automatisch op de standaard Store Listing, maar er zijn ook opties om gepersonaliseerde productpagina’s op te zetten in App Store Connect. Hiermee kan je nieuwe features promoten of een nieuwe design stijl testen. Deze productpagina’s hebben hun eigen URL’s die je weer kan gebruiken in App Search Ads (ASA) of andere promotiekanalen, zoals sociale media, betaalde campagnes en/of e-mailcampagnes.

App Analytics

Alle performance metrics van jouw app worden verzameld in handige overzichten binnen App Analytics. Hier kan je zien hoeveel downloads, product page views en in-app purchases jouw app binnenhaalt. Ook heb je inzicht datapunten voor user engagement, retentie, click-through-rate (CTR) en conversieratio’s. Als je app zich richt op een internationaal publiek kan je de analytics ook filteren per land of regio, om specifieke inzichten te krijgen in verschillende markten. Als marketeer kan je hier zien wat al goed gaat en op welke punten je kan verbeteren. Met custom reports, kan nog dieper in de data duiken door de gebruikers te segmenteren en bepaalde data punten binnen specifieke tijdsframes te analyseren.

Sales & Trends

Als je een betaalde app of in-app aankopen aanbied zijn er ook nog interessante datapunten te zien in de Sales & Trends van App Store Connect. Houd de trends in je omzet bij en analyseer in één overzicht per regio hoeveel betalingen zijn gemaakt. Met deze informatie kan je goed zien hoe effectief bepaalde marketing campagnes zijn en of je mogelijk de prijzen kan tweaken.

Wat is er nieuw in App Store Connect sinds September 2024?

Apple voegt regelmatig nieuwe features, ook voor marketing doeleinden, aan App Store Connect toe. Dit zijn de meest recente updates van herfst 2024:

  • Deep links in custom product pages: als je custom product pages gebruikt kan je nu deep links toevoegen naar specifieke pagina’s of features in je app, die mogelijk ook te maken hebben met de content van de custom page. Deze feature is ook beschikbaar voor custom product pages in App Store Ads (ASA).
Adding deep links to custom product pages
Zo voeg je deep links aan custom product pages toe
  • Promoot jouw app assets: in de App Store Connect mobiele app kan je uit verschillende mijlpalen kiezen om te delen met je volgers op sociale media, en Apple genereert dan meerdere marketing assets die je direct kan plaatsen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een nieuwe feature hebt gereleased, of een andere leuke mededeling hebt.
  • Featuring nominations (coming soon): als je een nieuwe feature of update hebt in je app, kan deze via Nominations naar het redactieteam van Apple sturen om mogelijk uitgelicht te worden in de App Store. Voeg een mooi verhaal toe over waarom deze verbetering zo belangrijk of speciaal is, bijvoorbeeld als het bijdraagt aan de app’s toegankelijkheid.
  • Good to know: als je de Store Listing previews gaat aanpassen om je ASO te verbeteren, hoef je nu alleen nog maar de 6.9” formaten te uploaden. Voorheen was het ook vereist om 5.5” previews toe te voegen. De afmetingen van de 6.9” screenshot zijn: 1290x2796 pixels of 1320x2868 pixels.

Meer weten over andere, recente toevoegingen aan de App Store? Lees hier over de komst van Win-back offers.

Hulp nodig?

Er is veel toegevoegde marketing waarde die je uit App Store Connect kan halen, en er komt veel bij kijken om dat goed op te zetten. Onze gecertificeerde App Marketing specialisten adviseren je graag over jouw App Store mogelijkheden. Boek direct een adviesgesprek in of kom gezellig langs op ons kantoor in Utrecht.

Gerelateerde blogs