App Marketing

Hoe begin je met ASO? Volg deze stappen

apple search ads optimalisatie

Duurzaam de zichtbaarheid van je app verhogen zonder (hoge) advertentiekosten? Ga aan de slag met App Store Optimalisatie (ASO). Eén van de meest belangrijke begrippen in app marketing, en zeker een must als jij een app in de app stores hebt. In de blog bespreken we de basics en hoe jij begint met ASO.

P.s: Geen zin om te lezen? Bekijk de video hieronder!

1. Bekijk jouw app's ASO score

First things first: Hoe scoort jouw app nu? Zoek je app op in onze gratis ASO score tool. Zo heb jij binnen seconden een idee waar je app nu staat en wat er nog verbetert moet worden. Hier vind je onder andere de score van je huidige zoekwoorden, rankingsfactoren en update cycle (dit geeft weer hoe regelmatig en consistent een app wordt bijgewerkt).

2. Het kiezen van de de juiste zoekwoorden

Wie is je doelgroep, hoe vinden ze apps en waar zoeken ze op? Deze vragen moet je beantwoorden om potentiële gebruikers effectief te kunnen bereiken. Zoekwoordenonderzoek is daarbij de eerste stap: ontdek welke termen en zinnen je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar apps. Hierbij kan je tools zoals AppTweak of App Radar gebruiken. Opdeze manier zorg je ervoor dat jouw content aansluit op hun zoekgedrag. Zo wordt je app beter zichtbaar in zoekmachines.

Tip: Zorg ervoor dat jouw app wordt gevonden wanneer mensen zoeken naar apps van je concurrenten. Voeg daarom de namen van je concurrenten toe als zoekwoorden in de zoekwoordenlijst op iOS. Deze zoekwoorden zijn niet zichtbaar in je listing, maar zorgen er wel voor dat je daarop rankt.

3. Verbeter je app store listing

Zodra je weet welke zoekwoorden goed scoren en je wilt gebruiken, is het tijd om de belangrijkste rankingsfactoren te optimaliseren met deze zoekwoorden. Zorg ervoor dat je deze verwerkt in cruciale onderdelen van je app store listing, zoals:

  • De titel: Dit is de belangrijkste factor voor zowel Apple als Google. Kies een titel die niet alleen pakkend is, maar ook de belangrijkste zoekwoorden bevat.
  • De subtitel (Apple) of korte beschrijving (Google): Deze wordt vaak direct weergegeven in zoekresultaten en is een goede plek voor secundaire zoekwoorden.
  • De zoekwoordenlijst (Apple): Specifiek voor de Apple App Store; hier kun je extra zoekwoorden kwijt die niet zichtbaar zijn voor gebruikers.
  • De lange beschrijving (Google): Dit is vooral belangrijk in de Google Play Store, omdat Google hier sterk naar kijkt bij het bepalen van je rankings. Schrijf een beschrijving die informatief is, overtuigt én zoekwoordrijk is.

Google en Apple hanteren verschillende prioriteiten in hun algoritmes. Google legt bijvoorbeeld meer nadruk op de lange beschrijving, terwijl Apple een zoekwoordenlijst gebruikt die je slim moet benutten. Het is daarom belangrijk om je strategie hierop af te stemmen.

Lees hier deze blogs voor meer praktische tips per platform:

4. Een visueel aantrekkelijke listing

De laatste stap is het perfectioneren van je app icoon en previews. Dit heeft minder invloed op de ranking, maar speelt een belangrijke rol in conversie optimalisatie (CRO). Mensen worden namelijk eerder aangetrokken door de beelden die ze zien bij het downloaden van een app. Het doel van CRO is om potentiële bezoekers van je app vermelding effectief te converteren naar actieve gebruikers van je app. De previews geven in één oogopslag weer wat de app te bieden heeft en benadrukken de Unique Selling Points (USP's).

Experimenteer daarom met verschillende previews en iconen om de beste match met jouw doelgroep te ontdekken.

Tip: Zorg ervoor dat het doel en de toegevoegde waarde van je app duidelijk naar voren komen in de eerste twee previews. Deze zijn namelijk het eerste wat mensen zien (zonder te scrollen) en bepalen vaak de eerste indruk.

De basis staat, en nu?

Dit zijn de basics om met App Store Optimalisatie aan de slag te gaan. Zodra je listing geoptimaliseerd is, kan je starten met onder andere App Store Advertising. Vragen of hulp nodig? Neem gerust contact op.

Wist je dat de rankingsfactoren verschillen per app store? Hier lees je precies weten welke rankingsfactoren er meespelen voor de Apple App Store en de Google Play Store.

Gerelateerde blogs