Als je een app in de App Stores hebt, weet je waarschijnlijk al dat App Store Optimalisatie (ASO) van groot belang is voor de ranking van je app. ASO is net zo belangrijk voor apps als SEO is voor websites, omdat het de zichtbaarheid en vindbaarheid beïnvloedt. Je wil natuurlijk wel dat je app opvalt tussen de miljoenen apps die live staan. Maar wist je ook dat ASO verschillend is voor de twee grootste app stores; Google Play Store en Apple App Store? In deze blogpost bespreken we de belangrijkste ASO-factoren in de Google Play Store.
Google Play ranking factoren: beste praktijken
Bezoekers blijven gemiddeld slechts 3 tot 7 seconden op een winkelvermelding van een app. Het is daarom van belang om een visueel aantrekkelijke winkelvermelding te hebben die hen overtuigt om je app te downloaden. Bovendien houdt het Android algoritme rekening met verschillende factoren bij het bepalen van de app-rankings, waaronder de kwaliteit van de winkelvermelding. Via de Google Play Console krijg je toegang tot praktische tools en gegevens die je kan gebruiken om potentiële gebruikers te bereiken. Houd je aan onderstaande ranking factoren om zo het succes van jouw app te vergroten:
1. App naam
De zoekwoorden in de naam die je aan je app geeft hebben de grootste impact op de ASO score. Het is belangrijk om een relevante en pakkende naam te bedenken. Houd hierbij in gedachten dat de Google Play Store een limiet heeft van 30 tekens voor de app naam.
2. App-icoon
De creatieve aspecten van een winkelvermelding hebben een grote invloed op het succes ervan, vooral het app-icoon. Het icoon is namelijk vaak één van de eerste aspecten, zo niet het eerste aspect wat gebruikers te zien krijgen. Daarom heeft het een belangrijke impact op de branding en conversieratio.
Om deze reden hebben we een A/B-test opgesteld voor het app-icoon van de app GIMI (een app om kinderen op een leuke manier te leren omgaan met geld). Hierdoor zijn we erachter gekomen dat één van de varianten een hogere conversie van ongeveer 3.5% oplevert.
3. App beelden
Mensen zijn visueel ingesteld en maken vaak beslissingen op basis van de eerste indruk die ze krijgen. Het hebben van aantrekkelijke en duidelijke beelden, zoals screenshots, in de App Store kan een groot verschil maken in het aantal downloads van je app. Screenshots van je app zijn een goede manier om het doel en de belangrijkste waardeproposities van je app uit te leggen. De volgorde van je screenshots is ook bepalend voor het succes in de App:
De meeste mensen kijken niet alle screenshots van een app winkelvermelding
Zorgt er daarom voor dat je de belangrijkste beelden vooraan toevoegt. Daarnaast moet je overwegen om een app video toe te voegen. Een video is natuurlijk optioneel, maar als ASO-experts weten we dat het niet over het hoofd gezien mag worden. Het kan namelijk de conversie enorm verhogen.
Let op: In de Google Play Store hebben video's een liggende oriëntatie nodig, omdat ze via YouTube worden afgespeeld.
4. App beschrijving
Ook de beschrijving heeft een grote impact op de ASO score. De Google Play Store maakt onderscheid tussen een korte en lange beschrijving.
Korte beschrijving
De korte beschrijving is een belangrijk aspect voor zoekwoord gebruik omdat het na de titel het meeste impact heeft op ASO. Denk na over wat jouw app onderscheidt van jouw concurrenten en vertaal dit in je beschrijving. Voor de korte beschrijving heb je voor 80 tekens de ruimte, benut deze dus goed. Daarnaast is het belangrijk om je beschrijving continu te testen voor de beste conversie.
Lange beschrijving
De lange beschrijving heeft een karakterlimiet van 4.000 tekens, toch moeten de zoekwoorden zorgvuldig gekozen worden. In deze beschrijving kan je bovendien long-tail zoekwoorden toevoegen die niet in de titel of korte beschrijving passen. Ook deze zoekwoorden beïnvloeden het algoritme. Gebruikers krijgen de lange beschrijving te zien wanneer je op het kleine pijltje naast de korte beschrijving klikken.
Gemiddeld klikt slechts 5% van de bezoekers op "Lees meer" om de volledige beschrijving te bekijken.
Ook al lezen de meeste mensen de lange beschrijving dus waarschijnlijk niet, het is toch belangrijk om ervoor te zorgen dat deze gemakkelijk te scannen is. Dit kan namelijk een impact hebben op de conversieratio. Bovendien zal het Android-algoritme het zeker lezen, dus gebruik deze ruimte goed.
5. Reviews
Door de toenemende concurrentie zijn recensies belangrijker dan ooit. Bovendien geven ze het algoritme een signaal welke apps een hogere ranking verdienen. Houd reviews goed bij en zorg ervoor dat je op elke review reageert. Gebruik reviews in jouw voordeel: Leer van de feedback en verbeter.
6. Update frequentie
De update frequentie van een app is belangrijk voor de ASO score omdat het aangeeft hoe actief de ontwikkelaar is. Regelmatige updates tonen aan dat de ontwikkelaar actief bezig is met het verbeteren van de app en het up-to-date houden van de app met nieuwe functies en bugfixes. Dit kan leiden tot een hogere ranking in de zoekresultaten, meer downloads en betrokkenheid van gebruikers.
Google Play Store A/B testen
A/B-testen is een belangrijk onderdeel van ASO en de Google Play Store is hier groot in; je kan namelijk bijna alles testen! Hieronder volgt een opsomming van welke elementen je kan A/B-testen voor jouw winkelvermelding:
- App titel
- App beschrijving
- App-icoon
- Screenshots en video’s
- Prijs
- Lay-out en kleuren
Door te experimenteren met bijvoorbeeld verschillende lay-outs en kleuren voor je winkelvermelding, kun je de CTR (Click-Through Rate) verhogen en meer downloads genereren. Maak dus zeker gebruik van deze uitgebreide optie om te bepalen wat het beste werkt voor jouw app.
Google Play beleid schendingen
Nu dat je weet wat je vooral wel moet doen, laten we het hebben over wat je moet vermijden. Google Play werkt de best practices voortdurend bij. Onderstaande aspecten mag je tegenwoordig niet in je app beschrijvingen gebruiken:
- Zoekwoorden die prestaties in de Play Store bevorderen worden verboden, zoals "Top 10 apps", "gratis" "#1", "beste", trofee-emoji 🏆🥇, etc.
- Het gebruik van emoji's of allemaal hoofdletters (tenzij de merknaam in hoofdletters staat, bijv. GIMI).
- Grafische elementen in het app-icoon die kunnen misleiden, zijn niet toegestaan. Denk hierbij aan 'upgrade', 'download nu', versienummers, etc.
- Het promoten van functies en aanbiedingen in de naam van de ontwikkelaar of in het app-icoon is niet toegestaan. Dit betekent dat je woorden zoals 'geen advertenties', 'beperkte verkoop', etc. niet mag gebruiken.
That’s it, je bent er klaar voor!
Nu je weet waar je op moet letten om je eigen vermelding in de Google Play Store te maken, kun je aan de slag. Toch nog vragen of hulp nodig? Ons team kent de ins en outs van de Google Play Console en de verschillende ranking factoren. Neem vrijblijvend contact op, wij helpen je graag verder.
Good to know: wij houden deze blogpost up-to-date; zodra we nieuwe informatie hebben zullen we deze toevoegen. Lees ook ons blog over de recentelijke wijzigingen van Google Play omtrent winkelvermeldingen.