Wist je dat er momenteel meer dan 2,2 miljoen apps beschikbaar zijn in de Apple App Store? 🤯 En dit aantal groeit elke dag. Als je wil dat jouw app gevonden wordt en opvalt tussen al deze concurrentie, dan is er één cruciale factor: App Store Optimalisatie (ASO). Waarom dit belangrijk is? Apple heeft vastgesteld dat maar liefst 65% van de downloads rechtstreeks voortkomt uit zoekopdrachten in de App Store. Je hebt vast wel eens van Search Engine Optimalization (SEO) gehoord, ASO is daarmee te vergelijken.
In deze blogpost gaan we in op de ASO ranking factoren in de Apple App Store. Zoek je de ASO regels voor Google Play Store? Bekijk dan onze blogpost "ranking factoren Android".
Apple App Store ranking factoren: beste praktijken
Een goede eerste indruk kan zorgen voor wel 35% meer conversies. Niet verrassend als je bedenkt dat ongeveer de helft van de potentiële gebruikers beslist of ze een app downloaden of niet, puur op basis van die eerste indruk. Een visueel aantrekkelijke winkelvermelding is dus cruciaal. Hieronder het gedrag van de bezoekers wanneer ze op jouw winkelvermelding klikken:
Het algoritme van Apple houdt rekening met verschillende factoren bij het bepalen van de app-rankings, hieronder vind je ze:
1. App naam
Net zoals de Google Play store heeft de Apple App Store een limiet van 30 tekens voor app-naam. Een relevante naam voor je app is erg belangrijk want het zoekwoord dat je hierin gebruikt heeft de grootste impact op de ASO score.
2. Ondertitel
Net zoals de "korte beschrijving" in de Google Play Store heeft de ondertitel de functie om gebruikers te informeren over de app. Het is een aanvulling op de app-naam en wordt onder de naam weergegeven in de App Store. De ondertitel heeft de op twee na grootste invloed op de ranking van je app en wordt door de algoritmes gebruikt om je app te indexeren. Door slim gebruik te maken van de juiste zoekwoorden in deze beperkte 30 tekens, kan jouw app hoger in de zoekresultaten terechtkomen en zo meer downloads krijgen.
3. Zoekwoorden veld
De Apple App Store heeft een zoekwoorden veld van 100 karakters waarin je de meest relevante zoektermen kunt opgeven. Zo help je het algoritme bij het indexeren van jouw app en het zorgt voor relevant verkeer. Deze zoekwoorden zijn een belangrijke factor bij het bepalen van de ranking in Apple's ASO. De zoekwoorden moet je daarom verstandig kiezen - dus niet willekeurig of alleen gebaseerd op trending woorden. Kies relevante woorden die de app, functionaliteiten en features beschrijven. Op deze manier vergroot je de kans op het bereiken van de juiste doelgroep.
ℹ️ Good to know: Dit veld is privé en wordt niet getoond op je winkelvermelding.
4. App-icoon
Wist je dat het app-icoon een van de belangrijkste - zo niet hét belangrijkste - visuele element is in de App Store? Het heeft geen directe impact op de ranking maar wel op de conversies. Vooral als App Store zoekverkeer een belangrijke bijdrage levert aan jouw downloads, kan het app-icoon het conversiepercentage beïnvloeden. Maar het vinden van een goed design voor jouw app-icoon kan een uitdaging zijn. Onze tip als ASO-experts? Experimenteer! Probeer verschillende ontwerpen en concepten uit om te zien wat het beste werkt voor jouw app.
5. App beschrijving
De beschrijving in de Apple App Store heeft geen invloed op je ASO score. Het algoritme van Apple doorzoekt je app beschrijving namelijk niet op zoekwoorden. Dit betekent echter niet dat je het moet verwaarlozen! Een goede beschrijving nodigt potentiële gebruikers uit om je app te installeren. Gebruik de 4.000 tekens die je hiervoor hebt in je voordeel. Besteed vooral extra aandacht aan de eerste 2-3 zinnen van je beschrijving, want:
Gemiddeld klikt slechts 5% van de bezoekers op "Lees meer" om de volledige beschrijving te bekijken.
Maar hoe schrijf je dan een goede, pakkende beschrijving? Hou altijd je doelgroep in gedachten en vraag jezelf af:
- Welke functies vinden mijn gebruikers het leukst?
- Wat is uniek aan mijn app?
- Waarom zouden mensen mijn app moeten downloaden?
- Welke problemen lost mijn app op?
ℹ️ Tip: Gebruik de eerste paragraaf (boven “lees meer”) om lezers te betrekken, zodat ze je app downloaden. Begin met de functies van je app.
6. App beelden
Bezoekers de screenshots om een eerste indruk te krijgen en te beslissen of ze jouw app willen downloaden of niet. Voeg daarom relevante, aantrekkelijke screenshots toe aan jouw App Store vermelding. Ze spelen een belangrijke rol in het stimuleren van meer downloads en het vergroten van jouw app’s zichtbaarheid. Wist je dat de volgorde van je screenshots ook cruciaal is? Waarom?
De meeste mensen kijken niet alle screenshots van een app winkelvermelding.
Voeg de belangrijkste beelden, waarin de meest waardevolle functies worden getoond, vooraan toe. Je kan er maximaal 10 toevoegen. Naast het ordenen van de screenshots is het ook een slimme zet om een app video toe te voegen. Dit kan je conversies namelijk met wel 25% verhogen.
⚠️ Let wel op: Een lage kwaliteit video zorgt ook voor een daling in je conversie-ratio.
7. Reviews
8 van de 10 mensen bekijken beoordelingen en reviews van een app voordat ze hem downloaden. Ze zijn op zoek naar bewijs dat je app het waard is. So, prove them! Vraag mensen in je app om een review achter te laten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een in-app bericht of e-mail. Hou de reviews daarna goed bij en reageer erop.
8. Update frequentie
Door je app regelmatig te updaten laat je het Apple ranking algoritme zien dat je werkt aan het verbeteren van je app. Erg belangrijk want Apple legt de nadruk op apps die van hoge kwaliteit zijn. Zorg ervoor dat je in je updates input van gebruikers en bugfixes opneemt. Gebruikers stellen het op prijs dat je naar hun feedback hebt geluisterd.
Kort overzicht
Hieronder een handig overzicht van de ranking factoren in de Apple App Store en de Google Play Store:
Ready to roll of toch hulp nodig?
Je weet nu waar je op moet letten om een goed presterende vermelding in de Apple App Store. Kom je er toch niet helemaal uit? Ons team van app marketing experts staat voor je klaar. Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.
P.S: deze blogpost houden wij up-to-date en we voegen de laatste inzichten toe. Lees ook ons blog over de ranking factoren in de Google Play Store.