First impressions last a lifetime. Dat geldt ook voor apps. Wanneer een gebruiker je app voor het eerst opent kunnen de volgende stappen die worden gezet het verschil betekenen tussen een loyale gebruiker of iemand die de app gelijk weer verwijderd. Oftewel, de onboarding experience van een nieuwe gebruiker is cruciaal. In deze blogpost gaan we kijken naar onboarding do’s en don’ts, hoe je resultaten hiervan meet en hoe wij BabyManager hebben geholpen met het verbeteren van hun onboarding experience.
Hoge churn rate in het onboardingsproces van je app? Neem vrijblijvend contact op en laat ons helpen!
De do's en don'ts
Tijdens het maken van een app concept is de Unique Selling Point (USP) een van de eerste dingen dat aan bod komt. Wat maakt jouw app uniek? En wat is de waarde hiervan? Een gebruiker zal zich hetzelfde afvragen. Aan jou om een overtuigend onboardingsproces te maken.
Zo hebben we voor BabyManager het onboardingsproces geoptimaliseerd. Het conversiepercentage van "first_open" tot geregistreerde gebruiker is van 20% naar 60% gegaan. De belangrijkste driver hiervoor is dat we grotendeels van de onboarding optioneel hebben gemaakt. Bij elke stap verlies je gebruikers. Bovendien komt de nieuwe gebruiker zo ook een stuk sneller bij de waarde die de app levert.
Dus, get to the point en zorg ervoor dat het maken van een account een niet te lang proces is. Bij veel apps is het maken van een account dan ook optioneel. Een goede tip is ook om een progressie indicator in het onboardingstraject te verwerken. Hiermee kan de gebruiker zien hoeveel stappen er nog zijn in de onboarding.
Gebruik voor tekst korte en makkelijk scanbare zinnen. Als het te lang en complex is gaat de gebruiker het niet lezen. Gebruik illustraties en korte video's om ingewikkelde features uit te leggen. Ook het introduceren van notificaties en/of permissies kun je optimaliseren. Vaak zijn dit stappen waar de gebruikers nog niet aan toe zijn.
Neem bijvoorbeeld een app waarmee je foto's kunt bewerken, voor de gebruiker klinkt het toestaan van camera gebruik voor de app vanaf het begin al logisch. Denk goed na over hoe je dit logisch kunt maken, zodat er geen frictie ontstaat tijdens onboarding.
Metrics: Analyse tools & belangrijke data
Je bent alle stappen nagegaan en hebt gezorgd voor optimale flow in je onboarding proces. Maar hoe meet je nu de effectiviteit van je onboardingsproces? Laten we voorop stellen dat er genoeg marketing tools zijn om dit soort data bij te houden. Zo gebruiken onze app marketeers de volgende tools:
- GA4 en Firebase: Er zijn statistieken die GA4 standaard bijhoudt als je Firebase geïmplementeerd hebt. Dit is standaard bij Android.
Klik hier voor een overzicht van automatisch bijgehouden conversies in GA4. - App Store Connect: iOS app management. Apple geeft je de optie om te filteren op belangrijke statistieken zoals land/regio, apparaten en meer.
- Google Play Console: De hub als het gaat om Android app performance. Ook hier wordt bijvoorbeeld het bijhouden van churn rate je makkelijk gemaakt.
- Apptweak: Dit is meer gericht op App Store Optimalisatie, maar zeker niet onbelangrijk als het gaat om de algemene performance van je app. Hulp nodig bij ASO? Neem vrijblijvend contact op.
Retention rate
Een app die een duidelijke behoefte vervuld en fijn werkt, zorgt ervoor dat gebruikers vaak terugkomen. Retentie is de belangrijkste en eerste KPI om aan te werken. Een goede benchmark retention rate ligt tussen de 10% en 30% na 30 dagen.
Churn rate
Nu weet je hoeveel gebruikers terug blijven komen. Maar waarom stoppen gebruikers hun abonnement of de-installeren ze je app? Analyseer de stappen waar gebruikers jouw app verlaten. Een normale churn rate voor apps ligt ongeveer rond de 73% na 90 dagen.
Time to value (TTV)
Hoelang duurt het voor een gebruiker om het AHA-moment van jouw app te vinden? Zijn er veel mensen die de app verlaten tijdens het onboardingsproces? Dan heb je ze niet weten te overtuigen en duurde het te lang voordat ze jouw USP tegenkwamen.
Feature adoption rate
Hoeveel van de gebruikers maken daadwerkelijk gebruik van (nieuwe) features? Dit kan aan verschillende dingen liggen zoals de UX of te veel frictie. Een goede manier om problemen te achterhalen zijn surveys en bijvoorbeeld een review optie voor de feature. Het is lastig te zeggen wat een goede en slechte feature adoption rate zou zijn, omdat dit ligt aan wat jouw app aanbiedt.
Onboarding completion rate
Maken gebruikers een reeks belangrijke stappen in je app af, of haken ze ergens af? Dit kun je bijhouden door een 'custom report' funnel te maken in Google Analytics. Maak vooral gebruik van gratis proefperiodes, dit zal impact hebben op hoeveel mensen gemotiveerd zijn het onboardingsproces af te maken.
Engagement rate
Hoe vaak worden je app en de features geopend en gebruikt? Dat is engagement rate. Goed om te weten is dat het gemiddelde tussen de 1 en de 5% ligt. Om dit te meten kun je in Google Analytics terecht. Hier zie je hoeveel tijd gebruikers in je app besteden en op welke pagina's. Ook kun je zien welke 'events' worden getriggerd.
Activation rate
Laten we zeggen dat jouw activation rate 25% is. Dat betekent dat 75% van gebruikers afhaken voordat ze een belangrijke reeks stappen hebben afgemaakt in jouw onboardingsproces. Wat deze belangrijke stappen zijn bepaal je zelf. Dit kan bijvoorbeeld het importeren van een contactenlijst zijn of het toevoegen van een foto aan een profiel. Dit geeft indicatie dat een gebruiker je app actief gebruikt.
Conclusie
Er zijn veel verschillende dingen die je kunt doen om het onboardingsproces te verbeteren. Denk vooral vanuit de ogen van de gebruiker. Hoelang zou je willen spenderen aan het maken van bijvoorbeeld een account? En is het niet beter om gemotiveerd te worden om belangrijke stappen af te maken? Hou data goed in de gaten, en pas aan waar nodig is. Optimaliseer en go again!