Als jouw app in de App Store staat, wil je graag weten hoe weten hoe de app presteert. Niet alleen ten aanzien van jouw directe concurrenten, maar ook andere apps binnen dezelfde categorie of apps in jouw regio. Voorheen was dit beperkt tot de App Store’s hitlijsten of enkele App Analytics third-party tools zoals AppRadar en AppFigures. You’ve guessed it. Vanaf nu is daar verandering in gekomen.
Apple heeft afgelopen week namelijk zijn App Analytics tool uitgebreid (binnen App Store Connect) met een zeer welkome verbetering: Peer Group Benchmarks. Dit geeft jou de mogelijkheid om een eigen app te vergelijken met ‘peers’ oftewel vergelijkbare apps. Dit is erg waardevol wanneer je Apple Search Ads creëert.
Waar kan ik de prestaties van mijn app zien?
Log in op jouw eigen App Store Connect account. Schakel over naar Analytics in het top-menu. Vervolgens klik je op ‘Benchmarks’. Hier zie de prestaties van jouw app in vergelijking met andere apps.
Welke data krijg ik te zien?
Hieronder zie je een overzicht van BabyManager in een willekeurige week. Goed om te weten dat de data alleen per week te zien is. Naar verwachting voegt Apple in de toekomst maand-per-maand en zelfs jaar-op-jaar filters toe naarmate er steeds meer data beschikbaar is.
Je krijg een overzicht van:
Conversion rate
Totale downloads gedeeld door alle impressies.
Proceeds per Paying User
Omzet per betalende gebruiker
Crash Rate
Aantal crashes gedeeld door totaal aantal sessies
Retention
Percentage gebruikers die de app hebben geopend na 1, 7 en 28 dagen.
Op basis van welke variabelen kan ik apps vergelijken?
App Store category
In App Store Connect krijg je inzicht in de prestaties van jouw app in vergelijking met andere apps in de categorie waarin de app is ingediend bijvoorbeeld ‘Health & Fitness apps’ of ‘Medical apps’.
Apple geeft wel aan dat het hier echt gaat om big data en dat er niks gezegd kan worden over individuele iOS-apps.
App Store business model
Daarnaast krijg je inzicht in apps met hetzelfde businessmodel. De beschikbare bedrijfsmodellen zijn gratis, freemium, betaald, paymium en abonnementen.
Hierbij worden apps met in-app-aankopen beschouwd als freemium of paymium. Apps waaraan download-kosten verbonden zijn, worden als betaald of paymium beschouwd. Om als onderdeel van het abonnementsbedrijfsmodel te worden beschouwd, moet een freemium- of paymium-app ten minste 50% van zijn inkomsten genereren uit automatisch verlengbare abonnementen.
App Store download volume
Binnen deze categorie krijg je inzicht in de prestaties van jouw app in vergelijking met andere apps die een vergelijkbaar downloadvolume hebben. Dit kan je dan weer filteren in peergroepen met een laag downloadvolume, een gemiddeld downloadvolume en een hoog downloadvolume. Apps worden in deze groepen geplaatst op basis van het aantal eerste downloads en her-downloads dat ze hebben in vergelijking met de rest van de apps in de peergroep.
Meten is weten
Bij App Marketing is data-analyse een essentieel onderdeel van groei, maar de volgende stap is het allerbelangrijkste, namelijk: handelen.
Met slimme App Store Optimalisatie kan jij de App Store vermelding optimaliseren, wat zorgt voor een hogere conversion rate. Is jouw Crash Rate bovengemiddeld hoog? Neem dan contact op met jouw ontwikkelaar. In Xcode en Crashlytics krijg je meer inzicht in de crashes.
Zoek je trouwens naar vergelijkbare informatie voor jouw app in de Google Play Store? Google heeft al een vergelijkbare functie.
Meer weten? Kom langs bij onze App Marketeers in Utrecht. De koffie staat klaar :)