App Marketing

SaaS Marketing: 10 bewezen strategieen

apple search ads optimalisatie

De marketing van een SaaS product vergt een unieke aanpak. Hierbij is een diepgaand begrip van je doelgroep en hoe ze consumeren essentieel. Dit in combinatie met onlinemarketing technieken zal tot een succesvolle strategie leiden.


In deze blogpost gaan we kijken naar 10 marketingstrategieën voor die werken voor zowel apps als andere SaaS producten.

Op zoek naar experts die je kunnen helpen bij app en SaaS marketing? Neem vrijblijvend contact op.

1. Merk zichtbaarheid vergroten met contentmarketing

Contentmarketing is een efficiënte manier om beeld te geven aan jouw merk. Het laat zien waar het bedrijf voor staat en kan de normen en waarden ervan verduidelijken. Zo creëer je een band met gebruikers van je SaaS product en bijvoorbeeld lezers van blogs.

Hoe je dit kunt implementeren:

  • Blog posts: Regelmatig updates geven over ontwikkelingen in de SaaS industrie gerelateerd aan het bedrijf. Dit kunnen ook posts zijn over relevante aankondigingen, nieuwe producten of zelfs een post over app of SaaS marketing (deze post!).
  • Portfolio: De pagina waarin je uitlicht wat voor projecten je hebt gewerkt of welke klanten je hebt geholpen. Deze pagina is belangrijk omdat het een overtuigende factor kan zijn voor iemand die nog twijfelt over jouw SaaS product.
  • Webinars: Door het geven van webinars kun je in contact komen met mensen die interesse hebben in SaaS. Maar ook met potentiële gebruikers van je product of app.
  • Whitepapers: Een gratis handleiding die iedereen kan downloaden. Wie wil dat nu niet? Net als met blog posts of webinars kun je het publiek ervan overtuigen dat je de kennis hebt die ze nodig hebben.
Coffee Digital's "Ultimate ASO-guide" whitepaper

2. Online aanwezigheid optimaliseren met SEO

Contentmarketing kan dus verschillende mogelijkheden bieden om een doelgroep te bereiken. Daarnaast kan het ook helpen met Search Engine Optimization (SEO).

Wat betekent dat je beter vindbaar bent in zoekmachines en zodoende meer organische bezoekers aantrekt. Je website pagina's SEO gericht inrichten kan hierbij helpen.

Implementatie:

  • Zoekwoorden onderzoek: Een waardevolle manier om beter inzicht te krijgen tot waar je doelgroep op zoekt. Deze zoekwoorden kun je vervolgens weer verwerken in blog posts of je portfolio pagina.
  • On-Page SEO: Optimaliseer de meta data van pagina's, de headers en content om beter gevonden te worden in zoekmachines.
  • Technische SEO: De laadtijden van je website en mobielvriendelijkheid hebben ook invloed op de score die Google je geeft. Hoe hoger de score des te hoger je in de zoekresultaten zult staan.
  • Link Building: Wanneer andere (betrouwbare) websites links naar jouw websites in hun content verwerken zal Google dit meenemen in de beoordeling over je autoriteitsscore.

3. Freemium modellen als tool voor groei inconversies

Freemium is een krachtige manier als het gaat om Software as a Service marketing. Gratis gebruikers van je SaaS product kunnen later op verschillende manieren converteren naar betalende gebruikers.

Implementatie:

  • Gelimiteerde functies: Door functies voor een gebruiker die niet betaald te beperken kun je betaalde functies promoten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door regelmatig prijzen voor een abonnement met karting aan te bieden.
  • Tijdelijk gratis premium: Een SaaS product proberen voordat je een abonnement aanschaft. Vaak een overtuigende SaaS marketingstrategie. Gebruikers weten immers niet wat ze missen als ze het nog nooit hebben geprobeerd.
Free trial landingspagina van SEMrush.

4. Email marketing

Door email marketing voor SaaS te gebruiken kun je leads en (oude) gebruikers updaten over prijsacties of bijvoorbeeld nieuwe functies.

Implementatie:

  • Drip campagnes: Het automatisch laten verzenden van een reeks e-mails kan ervoor zorgen dat leads actie ondernemen. Daarnaast vergt het automatiseren van e-mails relatief weinig tijd en (afhankelijk van je data) kun je een grote groep bereiken.
  • Nieuwsberichten: Update abonnees regelmatig met het laatste nieuws over je bedrijf, product en waardevolle content.
  • Personalisatie: Je kunt e-mails persoonlijker maken door deze te richten op een bepaalde doelgroep en bijvoorbeeld hun gebruik van je product.

5. Betaald adverteren

De SaaS marketingstrategie om snel bezoekers en leads aan te trekken. Dit kan een slimme marketingstrategie om bijvoorbeeld een database op te bouwen voor email marketing.

Implementatie:

  • Google Ads: Het adverteren van je website en product in de zoekmachines zorgt ervoor dat je je direct richt op een groep gebruikers die op zoek is naar soortgelijke soluties.
  • Social media: Op platformen zoals LinkedIN, Facebook en Instagram kun je advertenties zo instellen dat deze alleen een specifieke doelgroep bereiken.
  • Remarketing: Door opnieuw een punt van contact te zoeken met gebruikers die niet zijn geconverteerd, kun je deze hun keuze laten herzien.

6. Verwijzingsprogramma's

Biedt gebruikers acties zoals 1+1 of korting aan door middel van verwijzingsprogramma's. Hiermee trek je twee gebruikers tegelijkertijd aan die vervolgens weer andere mensen via dit programma kunnen verwijzen.

Implementatie:

  • Delen: Maak het makkelijk voor gebruikers om bijvoorbeeld bestanden te delen of om tegelijkertijd deel te nemen aan een functie.
  • Beloningen: Door kortingen, 1+1 acties of exclusieve functies aan te bieden stimuleer je gebruikers om je product aan andere aan te raden.
Verwijzingsprogramma van Airbnb waarbij ze credits verlenen voor een verwijzing.

7. Reviews & testimonials

Reviews hebben vaak een grote impact op de keuze van een potentiële gebruiker. Door bijvoorbeeld reviews of testimonials van grote klanten uit te lichten op een landingspagina kun je hier invloed op uit oefenen.

Implementatie:

  • Reviews: Stimuleer tevreden klanten om niet alleen op je product pagina, maar ook op websites zoals Trustpilot een review achter te laten.
  • Testimonials: Licht de beste testimonials van klanten zoveel mogelijk uit op belangrijke pagina's.

8. Portfolio

Je portfolio is waar bezoekers van de pagina overtuigd worden een keuze tot aankoop te maken. Door te laten zien hoe jouw SaaS product klanten heeft geholpen bouw je vertrouwen op in de effectiviteit.

Implementatie:

  • Portfolio: Laat door middel van een portfolio pagina zien welk probleem je hebt opgelost voor een bepaalde klant.
  • Gebruikers content: Licht projecten uit die gebruik hebben gemaakt van jouw product.

9. Influencer marketing

Influencers kunnen je een nieuw publiek laten bereiken en via de band die ze al hebben met hun publiek, vertrouwelijke leads laten verkrijgen.

Implementatie:

  • Identificeren: Kijk goed naar welke influencers je wilt gebruiken. Om je SaaS of app marketingstrategie te laten werken is het aan te raden om een influencer te kiezen die dezelfde waarden heeft.
  • Collaboraties: Samen werken met influencer om bijvoorbeeld product reviews te laten doen of gastblogs te laten schrijven.

10. Webinars

Door webinars en workshops te geven creëer je een interactieve manier om te laten zien waarom je product uniek en waardevol is.

Implementatie:

  • Webinars: Door gratis webinars te geven kun je laten zien waarom jullie industrie-experts zijn.

Conclusie

De 10 marketingstrategieën die we besproken hebben voor SaaS producten kunnen voor nieuwe klanten zorgen. Daarnaast kunnen de methodes zoals verwijzingsprogramma's en e-mailmarketing ervoor zorgen dat je meer leads creëert. De reden voor succes blijft het analyseren van de resultaten en optimaliseren van je aanpak. De behoeftes van je klanten veranderd regelmatig dus is het ook belangrijk om hierop in te spelen met nieuwe functies. Een complete Software as a Service marketingstrategie zorgt voor korte, maar ook langetermijngroei.

Meer weten?

Vragen over de mogelijkheden van SaaS marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde blogs