App Marketing

Zet ASO en ASA in voor de zichtbaarheid van je app

apple search ads optimalisatie

Yes, je app is klaar voor lancering! Het design is strak, het concept is ijzersterk en de app is klaar voor miljoenen gebruikers! Gebruikers…? Hoe bereik je die? Waar zoeken zij naar? Hoe krijg je de app ‘out there’? Dit is waar app marketing om de hoek komt kijken. In deze blog richten we ons specifiek op twee van de belangrijkste kanalen van app marketing: App Store Optimization (ASO) en App Store Advertising (ASA).

Natuurlijk zijn er allerlei andere kanalen die jouw app op het scherm van je doelgroep kunnen krijgen, denk aan Meta app campagnes en Google app-campagnes. Maar de twee specifieke kanalen die zich echt op apps focussen zijn ASO en ASA. Snel weten hoe je app presteert in de app stores? Bereken je ASO score met deze tool!

App Store Optimization: SEO voor apps

SEO voor apps: Oftewel, organische vindbaarheid voor apps. Dit is het principe van ASO. Het is een continu proces van verbetering om jouw app store listing aan te passen en zo hoger te ranken op bepaalde keywords. Want met 5 miljoen andere apps in de app store moet je wel investeren in de vindbaarheid en zichtbaarheid van je app.

De app stores, Google Play Store en Apple App store, bevatten net zo complexe zoekmachines als Google. Daarbij spelen rankingsfactoren en goed zoekwoordenonderzoek een belangrijke rol.

Rankingsfactoren 

Wat bepaalt nu of jouw app #1, #10 of #100 staat in de hitlijsten? Daar komen nogal wat rankingsfactoren bij kijken. Deze factoren verschillen voor de Google Play Store en Apple App Store. Laten we kijken naar deze factoren en daarna de verschillen voor de twee stores:

App naam (30 tekens): De app naam is de belangrijkste rankingsfactor van je listing. Deze mag maximaal 30 tekens lang zijn. Kies je zoekwoord(en) daarom strategisch.

✅ Subtitel Apple App Store (30 tekens): Deze titel komt recht onder je app te staan en is zichtbaar voor bezoekers.

✅ Korte beschrijving Google Play Store (80 tekens): Dit is het stukje tekst dat een gebruiker ziet voordat hij de volledige beschrijving opent. 

✅ Lange beschrijving (4000 tekens): Je hebt hier 4000 tekens de ruimte om gebruikers te vertellen wat ze met jouw app kunnen en wat deze uniek maakt. Op de Apple App Store is dit geen rankingsfactor, op de Play Store wel. Dit wordt geïndexeerd door het algoritme van Google. Op deze plek kun je dus mooi de long-tail zoekwoorden toevoegen die niet in je titel korte beschrijving passen. 

Wist je dat gemiddeld slechts 5% van de bezoekers op "Lees meer" klikt om de volledige beschrijving te bekijken? Onze tip: Gebruik de eerste paragraaf (boven “lees meer”) om lezers over te halen om de app te downloaden. Begin met de functies van je app.

App Stores ranking factoren overzicht

Een ander belangrijk veld is de ‘Promotional tekst’ (170 tekens) voor de Apple App Store. Deze tekst is vergelijkbaar met die korte beschrijving voor de Play Store.  Echter heeft deze geen invloed op je ranking, wel op je conversiepercentage. 

Daarnaast zijn de hieronder genoemde factoren ook van invloed op de ASO-score van jouw app:

✅ Het aantal downloads

✅ De opbrengsten (alleen Apple)

✅ Recente updates 

✅ Retentie / de-installaties (alleen Google Play)

✅ Het aantal reviews en jouw reactie erop

✅ App starts - hoe vaak wordt een app gebruikt

Google Core Vitals

Meer weten? Lees over de rankingsfactoren voor de Apple App Store en Google Play Store

Zoekwoorden onderzoek

De juiste keywords voor jouw listing zorgen ervoor dat jouw app op de juiste plekken zichtbaar is. Daarom is zoekwoorden onderzoek zo belangrijk. De gouden graal voor keywords? Lage concurrentie en hoog zoekvolume natuurlijk. Maar hoe vind je deze zoekwoorden? Met handige tools zoals de ASO tool van Coffee Digital of AppTweak selecteer jij de goede zoekwoorden die bij jouw app passen. Kijk ook naar jouw concurrentie; waar ranken ze op? 

Let tijdens het selecteren van zoekwoorden goed op:

Het volume (hoe populair is een zoekwoord in terms of searches)

✅ De moeilijkheid (hoeveel concurrentie rankt op dit zoekwoord)

✅ Het bereik (hoeveel impressies kun je app ontvangen op dit zoekwoord)

Wanneer kun je nu resultaten verwachten van je ASO-verbeteringen? Dit hangt erg af van de kracht en niche van je app. Heb je namelijk net een app op de markt gebracht, dan is de ‘kracht’ van je app nog niet zo hoog. De impact van ASO zal dan ook lager zijn. Hieronder vind je een handig overzicht van de ASO-resultaten die je kan verwachten op basis van de situatie van jouw app.

ASO resultaten overzicht

App Store Advertising

Zoals de naam al aangeeft, richt deze term zich op het adverteren binnen de app stores. Een belangrijk kanaal voor je app aangezien 70% van de app store bezoekers de zoekfunctie gebruikt voor het vinden van nieuwe apps. En wist je dat 65% van alle downloads gebeurt na een zoekopdracht in de Apple App Store? We focussen ons op de Apple App Store aangezien adverteren in de Google Play Store is nog heel beperkt is.

Apple Search Ads

Een manier om je app te promoten op de Apple App Store is Apple Search Ads (Advanced raden wij aan). Apple Search Ads is een advertentieplatform ontworpen om je app te promoten in de App Store zoekresultaten. 

Stel zoekwoorden in (exact of broad) en laat gericht je advertenties tonen aan gebruikers die op specifieke zoekwoorden zoeken. Zoekwoorden stel je in op vier campagne types:

  • Brand Campaigns (branded zoekwoorden)
  • Category Campaigns (generic zoekwoorden)
  • Competitor Campaigns (concurrenten)
  • Discovery Campaigns (doel: zoekwoorden ontdekken)

Je betaalt per klik (CPC-model) en je kunt campagnes optimaliseren op basis van locatie, demografie en zoekgedrag. Apple Search Ads biedt rapportages om de prestaties van campagnes te meten en verbeteren. Hierdoor kun je de zichtbaarheid en vindbaarheid van je app effectief vergroten.

Start nu en maak je app vindbaar! 

De eerste stap is ASO en de tweede is ASA. Zorg namelijk eerst voor een geoptimaliseerde winkelvermelding en trek daarna bezoekers aan. Daarnaast kun je je focussen op overige aspecten om jouw app te promoten en conversiepercentage te verbeteren. Denk aan In-app events, Custom Product Pages of het A/B testen van je winkelvermelding.

ASO is een continu proces en vereist, net als SEO, regelmatige evaluatie en aanpassingen om goed te ranken. Hoe eerder je begint hoe beter. Ga nu aan de slag met ASO en zet daarna in op ASA. Succes!

Gerelateerde blogs