Bij Coffee Digital zijn we altijd op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen in de app-wereld. Dit keer een update uit het Google kamp wat impact heeft op App Store Optimalisatie. Vorig jaar tijdens Google I/O werden al grote veranderingen aangekondigd voor de Play Store op apparaten met een groot scherm. Nu heeft Google deze veranderingen eindelijk aangekondigd.
Dit zijn de vier belangrijkste updates die binnenkort in de Play Store worden geïntroduceerd om apps te vinden en te downloaden:
Vernieuwde Play Store vermelding voor Games
De Play Store vermelding kan je omschrijven als de winkeletalage van jouw app. Het is de ideale manier om de functionaliteiten en toegevoegde waarde van je app te showcasen.
Voor games is de lay-out van van de App Store vermelding op de schop gegaan. Games krijgen nu een grote video banner om de game-ervaring te promoten. Daarnaast is er een nu een kolom aan de zijkant bijgekomen die meer vergelijkbare apps weergeeft.
Ranking en kwaliteitsverbeteringen
App Store Optimalisatie (ASO) is er sinds de lancering van de Stores een essentieel onderdeel als jij een app in de Stores aanbiedt.
Om de beste apps te laten uitblinken op grotere schermen, zijn er verschillende veranderingen doorgevoerd om de kwaliteit op Play te verbeteren. Apps en games die voldoen aan de richtlijnen voor kwaliteit van apps op grote schermen worden nu hoger gerangschikt in zoekresultaten en op de Apps en Games homepagina. Hierdoor kunnen gebruikers apps vinden die responsive zijn (mobile en tablet formaat). Bij de selectie van 'Editors Choice' en andere samengestelde collecties en artikelen worden deze criteria ook meegenomen, waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor geprezen apps die geoptimaliseerd zijn voor grotere schermen.
Vorig jaar, introduceerde Google ook al een ‘straf’ voor apps die niet voldoen aan de Google Play’s per-device Technical Quality Bar.
De derde verandering omtrent ranking is de (extra) promotie van de Store Listing Assets (de screenshots van de app) die nu direct wordt weergegeven in de homepagina van Apps en Games. Google raadt aan om nieuwe Assets in de grotere (tablet) formaten te uploaden. Ze geven aan apps met dit formaat meer te promoten in nieuwere Play Store versie.
Vereenvoudigde winkelnavigatie
Voor een naadlozere browse-ervaring is de navigatie in de winkel vereenvoudigd en verplaatst naar een navigatiebalk aan de linkerkant op grotere schermen. Dit zorgt ervoor dat de menu-items dichter bij de duim van de gebruiker staan en beter toegankelijk zijn, vooral wanneer het apparaat in de liggende modus wordt vastgehouden.
Split-screen zoeken
Ook introduceert Google een nieuwe zoekervaring die het gemakkelijk maakt om apps te ontdekken en te vergelijken vanuit de zoekresultatenpagina zelf. Bij de zoekresultaten worden app details pagina's naast elkaar weergegeven, waardoor gebruikers niet meer heen en weer hoeven te schakelen bij het verkennen van nieuwe apps.
Deze spannende updates worden de komende weken uitgerold en is volgens Google nog maar het begin van App Store Listings voor het grote scherm.
Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van app marketing en volg onze blog voor alles omtrent App Marketing!