ASO

Hoe kies je de juiste zoekwoorden in de App Stores (ASO)?

apple search ads optimalisatie

Het kiezen van zoekwoorden voor App Store optimalisatie (ASO)

Een app die het goed doet in de app stores, wie wil dat nu niet? Met ASO en de juiste zoekwoorden blijft je app relevant in de app stores, dit is de backbone van jouw organische groei.

Net als bij SEO (Search Engine Optimization) voor websites, draait App Store Optimalisatie (ASO) om het verbeteren van de zichtbaarheid en aantrekkingskracht van je app listing. Hoe kies je hier de juiste zoekwoorden voor en wat zijn de do's en dont's van ASO?

Benieuwd naar hoe je app het nu doet in de app stores? Gebruik hiervoor onze ASO-tool of neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek hierover!

Zoekwoorden en ranking factoren voor ASO

Er bestaan meer dan 2 miljoen apps in de Apple app store alleen. Het is dus cruciaal dat jouw app eruit springt! Het kiezen van de juiste zoekwoorden kan helpen om jouw app hoger in de zoekresultaten te laten zien.

Dit in combinatie met andere ranking factoren voor de app stores kan jouw positie verbeteren en zorgen voor meer organische downloads. Maar wat zijn deze ranking factoren en hoe verschilt het per app store?

Hieronder een kort overzicht van de verschillen dat laat zien wat belangrijk is per app store:

Belangrijke ASO factoren per app store

Lees ook onze blog posts voor meer tips & tricks over ranking factoren voor de Apple App Store en Google Play Store.

Stap 1: Stappenplan tot goede zoekwoorden

Voordat je begint met het kiezen van zoekwoorden, is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van je doelgroep. Probeer te denken vanuit het beeld van de potentiële gebruiker en ga de volgende dingen na.

Wie zijn de potentiële gebruikers van je app?

Het is belangrijk wie je potentiële gebruikers zijn. Door te segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd en demografie krijg je een beter idee over waar je op moet focussen. Dit kan bijvoorbeeld helpen bepalen hoe je de tekst van je listing schrijft en wat voor zoekwoorden je eventueel zou kunnen gebruiken om een bepaalde groep aan te trekken.

Welke problemen probeert je app op te lossen?

Gebruikers zijn op zoek naar een app die een probleem voor hun oplost. Of dit nu een app is die helpt met notities maken of een game app, de gebruiker is ergens naar op zoek. Duidelijkheid krijgen over welk probleem je app oplost, is een handige manier om nog meer gerelateerde zoekwoorden te vinden.

Stap 2: Gebruik zoekwoordtools

Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Enkele populaire tools zijn:

  • App Store zoekwoord suggesties: Wanneer je begint te typen in de zoekbalk van de app store, krijg je automatisch suggesties voor populaire zoektermen. Deze suggesties zijn gebaseerd op wat andere gebruikers hebben gezocht, dit biedt dus een goed perspectief van waar je op kunt focussen.
  • Google Keyword Planner: Hoewel deze tool oorspronkelijk is ontworpen voor Google Ads, kan het je nog steeds waardevolle inzichten geven in populaire zoektermen en hun zoekvolume. Zie hieronder waar je deze tool kunt vinden.
Keyword planner tool in Google Ads
  • AppTweak: Met deze tool heb je alles onder één dak, keyword analyse, concurrentieanalyse en meer. Hier kun je bijvoorbeeld zoekwoord volume zien in combinatie met een ranking moeilijkheidsgraad. Dit kan helpen met bepalen wat je primaire zoekwoorden zouden kunnen worden.

Deze tools kunnen je een beter overzicht geven van welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw app. Het is wel handig om rekening te houden met factoren zoals zoekvolume en concurrentie. Zo is een zoekwoord met een hoog zoekvolume en lage concurrentie perfect om te gebruiken.

Stap 3: Analyseer de concurrentie

Kijk naar vergelijkbare apps in jouw categorie en analyseer de top performers zowel als de slechtere performers. Vergelijk bijvoorbeeld de listings van een aantal concurrenten en kijk waarom ze het wel of niet goed doen in de app stores. Dit kun je niet alleen helpen met het vinden van zoekwoorden die je wellicht over het hoofd hebt gezien, maar ook met het creëren van een beeld als het gaat om do’s en dont’s. Maak het jezelf makkelijk door een overzicht te maken van het resultaat zodat je dit vervolgens kan toepassen wanneer je je eigen listings schrijft.

In het geval van listings maken voor de App Store Connect kun je in het zoekwoorden-veld ook de namen van concurrenten toevoegen. Dit kan ervoor zorgen dat je app naar boven komt in de zoekresultaten ondanks dat gebruikers op de naam van concurrenten zoeken.

Stap 4: Schrijf je listings

Tijdens het schrijven van een listing is het belangrijk om rekening te houden met de hiërarchie van een listing. Voor zowel de App Store als de Google Play Store geldt namelijk de regel dat de titel (naam) van de app het belangrijkst is en vervolgens de korte en lange omschrijving als het gaat om ASO. Daarnaast is het af te raden om bijvoorbeeld woorden volledig in hoofdletters te schrijven in de app titel. Ook is het gebruik van emoji’s af te raden.

Goede app titel: Campercontact - Camper Van

Slechte app titel: Campercontact - CAMPER VAN 🚐

Andere don'ts zijn:

  • Welke problemen probeert je app op te lossen?
  • Het gebruiken van termen zoals "Top 10 apps", "gratis", "#1", "beste", trofee-emoji (🏆), etc.
  • Het gebruik van emoji's in de app titel of allemaal hoofdletters (tenzij de merknaam uit hoofdletters bestaat).
  • Misleidende elementen in het appicoon zoals versienummers of "download nu".

Stap 5: Monitor en optimaliseer

Het kiezen van de juiste zoekwoorden lukt vaak niet in een keer. Het is belangrijk om overzicht te houden op de prestaties van je listings en deze aan te passen waar nodig is. Door bijvoorbeeld onze ASO tool te gebruiken heb je makkelijk overzicht over hoe je app listing presteert voor zowel iOS als Android als het gaat om organische downloads.

ASO scores voor TVgids.nl via onze ASO tool

Conclusie

Het kiezen van de juiste zoekwoorden voor ASO is een essentieel onderdeel van het succes van je app. Door je doelgroep te begrijpen, gebruik te maken van zoekwoordtools, de concurrentie te analyseren en je strategie voortdurend te optimaliseren, kun je de zichtbaarheid van je app in de app stores aanzienlijk verbeteren. Met de juiste aanpak kun je ervoor zorgen dat je app wordt gevonden door de mensen die er het meest baat bij hebben, wat uiteindelijk leidt tot meer downloads en een geoptimaliseerde listing.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw listings? Neem contact op.

Gerelateerde blogs